From where should I start? Where does this unbearable lightness of being come from? From ignorance. From laughable loves, because too late would be too soon: our life is elsewhere. Life, it's just a joke - a tale told by idiots. Where does this critique of life come from? And, from where does this despair originate? It is due to the fact that Warren Buffet still lives at the age of 92, drinking an alarming amount of Coke, and Milan Kundera lived until the age of 94 despite all the depression, stress, and humiliation he had to endure throughout his life. Although he detested being labelled as a dissident writer or a communist, we should accept and reconcile with the abandonment he experienced.
“Writing, at its best, is a lonely life,” as Ernest Hemingway said. Throughout his life, Kundera was like a true wise man. No responses to the mainstream media, as they transform the truth into falsehoods. No loyalty to ideologies. "Are you a communist? - No, I am a novelist." Apt in every respect. Conforming to an ideology means losing one's independent voice and thought. He neither knew nor identified with any religion; he was simply a novelist. That explains everything.
I read Kundera, "The Unbearable Lightness of Being" - his masterpiece, for the first time when I was 21. I am indebted to him because he was the first writer who showed me how to combine philosophy, scepticism, reasoning, and playfulness in writing. "Laughable Love" - it's a book I bought for several of my friends. If you haven't read Milan Kundera yet, I would highly recommend you this book.
Why? Because Kundera doesn't simply talk about history or tell you a story. He engages you in a brainstorming session. Have you read it? Read it again! Have you reread it? It's worth reading once again. Are you sure you haven't missed anything? Really? Well, Kundera doesn't just write words; he tells you a story, a profound understanding of culture, failure and victory, the sublime and the ridiculous when the day softly fades at your windows of disappointment, of love and friendship ruptures, of shame, of despair and cost of standing against the dominant voice of politics and addressing the liberty of expression throughout your life.
In reality, most people, like me, await the inevitable end, even if it's not desirable or terrifying. We will never see Ruskin Bond, who is still alive. We will hardly dare to take the first step to meet Salman Rushdie, the greatest philosopher and writer of this century. When evening comes, we will sit in front of the desk with a beer and cashews or a coffee. Flirting with girls? Yes, that's exactly what Rushdie or Kundera wanted to do; and once again, we will imitate desperately their footsteps: we are only imitators. Nothing more! I moulded the style of writing as Kundera would have done because I wanted to show you how much I adore Kundera. That's all.
And he who laughs best is the one who laughs last.
"Do you write because you have read me? Ah! What a joke."
12 July 2023
------------------------------------------------------------------
Milan Kundera (Un tÊmoignage bilingue : français-anglais)
**************************************************************
D'oÚ faut-il commencer ? D'oÚ provient cette insoutenable lÊgèretÊ de l'ÃĒtre ? De l'ignorance. De l'amour risible parce que plus tard serait trop tôt : notre vie est ailleurs. La vie, c’est n'est qu'une plaisanterie - un conte narrÊ par les idiots. D'oÚ vient cette critique de la vie ? à quoi remonte ce dÊsespoir ? Cela est dÃģ au fait que Warren Buffet vit intensÊment à l'Ãĸge de 92 ans en buvant une multitude de Coke, ce qui est assez alarmant, et puis Milan Kundera a osÊ vivre jusqu'à l'Ãĸge de 94 ans malgrÊ toutes les dÊprimes, les stress et les hontes qu'il a dÃģ subir toute sa vie. Bien qu'il ait dÊtestÊ avoir un tabou d'Êcrivain dissident ou de communiste, on devrait accepter et se rÊconcilier avec l'Êloignement qu'il a vÊcu.
L'Êcriture, dans sa meilleure dÊfinition, est une vie à part, comme Ernest Hemingway l'a dit. Tout au long de sa vie, Kundera se comportait comme un vrai sage. Pas de rÊponses aux grands mÊdias, car ils mÊtamorphosent la vÊritÊ en bobards. Aucune fidÊlitÊ aux idÊologies. "Ãtes-vous communiste ? - Non, je suis romancier." Bref, et en tout point. Parce que se conformer à une idÊologie signifie perdre sa voix et sa pensÊe indÊpendantes. Il n'a ni connu ni pu s'identifier à une religion, il Êtait simplement romancier. Cela explique tout.
J'ai lu Kundera pour la première fois, L'Insoutenable LÊgèretÊ de l'ÃĒtre - son chef-d'Åuvre, lorsque j'avais 21 ans. Je lui en suis redevable, car c'est le premier Êcrivain qui m'a montrÊ comment allier la philosophie, le scepticisme, le raisonnement et le côtÊ ludique à l'Êcriture. Risible amour - c'est un livre que j'ai achetÊ pour plusieurs de mes amis. Si vous n'avez pas encore lu Milan Kundera, je vous recommande vivement ce livre.
Pourquoi ? Parce que Kundera ne vous raconte pas simplement une histoire ou une nouvelle. Il vous fait vivre une expÊrience de remue-mÊninges. L'avez-vous lu ? Relisez-le ! L'avez-vous dÊjà relu ? Cela vaut la peine de le relire. Ãtes-vous sÃģr de ne rien avoir encore manquÊ ? Soyez attentif à votre comprÊhension. Kundera ne vous Êcrit pas des mots, il vous raconte une histoire, une connaissance approfondie de la culture, de l'Êchec et de la victoire, du sublime et du ridicule, lorsque le jour se couche doucement aux fenÃĒtres de la dÊception, de la rupture amoureuse et amicale, de la honte, pour se prononcer contre la voix dominante de la politique et s'adresser toute la vie à la libertÊ de parole individuelle.
En rÊalitÊ, la plupart des gens, comme moi, attendent la fin inÊvitable mÃĒme si elle n'est pas souhaitable, voire effrayante. On ne verra jamais Ruskin Bond qui est encore vivant. On n'osera guère faire le premier pas pour rencontrer Salman Rushdie, le meilleur philosophe et Êcrivain de ce siècle. Le soir venu, on s'assoira devant le bureau avec une bière et des cajous ou un cafÊ. Draguer des filles ? Oui, c'est exactement ce que Rushdie ou Kundera voulaient faire ; et encore une fois, nous aurons du mal à suivre leurs traces : nous sommes des imitateurs. Rien de plus ! Je viens de mouler le vif de cette Êcriture parce que je voulais vous montrer que j’adore Kundera. C'est tout. Et celui qui rit le mieux est celui qui rit le dernier.
« Tu Êcris parce que tu m'as lu ? Ah ! Quelle plaisanterie »
12 juillet 2023
Comments
Post a Comment